3 Δεκεμβρίου 2012

Σενάρια για την τύχη της Κεντρικής Οδού (Ε65)



Σενάρια επί σεναρίων σχετικά με τη τύχη της Κεντρικής Οδού (Ε65) βλέπουν καθημερινά το φως της δημοσιότητας την ώρα που είναι σε εξέλιξη η διαπραγμάτευση της χώρας με τις κοινοπραξίες και τις τράπεζες.
Φυσικά τις εξελίξεις παρακολουθεί με αγωνία η τοπική κοινωνία καθώς εφόσον κατασκευαστεί ο συγκεκριμένος άξονας, πέραν της εθνικής σημασίας που έχει, ουσιαστικά θα σημάνει την οριστική άρση της απομόνωσης του Νομού Γρεβενών αλλά και της Δυτικής Μακεδονίας, ενώ παράλληλα η επανεκκίνηση των εργασιών θα ανοίξει εκατοντάδες θέσεις εργασίας.

Και ενώ όλο το προηγούμενο διάστημα λοιπόν τα σενάρια ήταν αρνητικά κάνοντας λόγο είτε για ακύρωση του έργου είτε για περικοπή του φυσικού του αντικειμένου (να σταματήσει στην Καλαμπάκα), είτε ακόμη ακόμη και για συγχώνευσή (;) του με την Ιόνια Οδό, τελευταία φαίνεται ότι υπάρχει κάποια ικμάδα αισιοδοξίας όσον αφορά το μέλλον του δρόμου.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί σχετικό ρεπορτάζ του Βήματος, στο οποίο γίνεται λόγος για ¨συγκρατημένα χαμόγελα και για τη Ε65¨.
Όπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ, έως πρότινος, ο Ε65 (όπως και ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) εποπτευόταν από την Εγνατία Οδό, η οποία, όμως, λόγω αναβολής έκδοσης της απόφασης ορισμού προσωρινής διοίκησης από το δικαστήριο, βρισκόταν σε νομικό κενό και δεν μπορούσε να διαχειριστεί τη σύμβαση παραχώρησης ούτε να εκταμιεύσει χρήματα για την κάλυψη δαπανών του έργου.
Έτσι, μεταφέρθηκε η αρμοδιότητα επίβλεψης του αυτοκινητοδρόμου στο υπουργείο Υποδομών  όπου τελικώς τα χρήματα δόθηκαν σύμφωνα με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Υποδομών και Ανάπτυξης, κ. Σταύρου Καλογιάννη, που αναρτήθηκε στη «Διαύγεια», αναγνωρίζεται ότι από το 2008 ως το 2011 ο κατασκευαστής δεν κατάφερε να εκτελέσει εργασίες, «λόγω μη εμπρόθεσμης διάθεσης των αναγκαίων χώρων» από το δημόσιο, ενώ η μεταβολή του κατασκευαστικού προγράμματος του έργου, «οδήγησε στην απορρόφηση του αντίστοιχου ποσού που προβλεπόταν» για την ομαλή εκτέλεσή του.
Στην σχετική αξίωση του παραχωρησιούχου πιστοποιήθηκε δαπάνη 6,3 εκατ. ευρώ, ενώ δόθηκε «πράσινο φως» για τη διάθεση και άλλων 21 εκατ. ευρώ «για αποζημιώσεις και λοιπές υποχρεώσεις του δημοσίου», εκ των οποίων εγκρίθηκε η πληρωμή 11,4 εκατ. ευρώ.
Πηγές με γνώση της υπόθεσης εκτιμούν ότι η συγκεκριμένη απόφαση αποτελεί ένα πρώτο δείγμα για το τι μέλλει γενέσθαι με τα μεγάλα έργα.
Οπως μεταδίδουν, αν δεν υπάρξει λύση σύντομα, την άνοιξη οι δανειστές των παραχωρησιούχων θα μπορούν να εγκαταλείψουν τις δανειακές τους συμβάσεις και να διαλύσουν το μεγαλύτερο αναπτυξιακό σχέδιο της χώρας.
«Εισήλθαμε στην πλέον κρίσιμη περίοδο», σημειώνουν και επισημαίνουν ότι «ή θα πάμε σε "λύση - πακέτο" ή σε μη λύση».
Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες, φαίνεται να παίρνει εκ νέου προβάδισμα η σωτηρία όλων των αυτοκινητοδρόμων και να υποχωρεί το ενδεχόμενο «θυσίας» του Ε65, με την επιδίωξη συνολικής λύσης.
Και αυτό διότι ο λογαριασμός της καταγγελίας της σύμβασης θα επιβάρυνε το δημόσιο κατά τουλάχιστον 700 εκατ. ευρώ, ποσό που, σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, θα έφτανε έως και το 1 δισ.
Κοινώς, η κατάργηση του έργου θα στοίχιζε περίπου όσο και η κατασκευή του.
Ωστόσο, η καλή είδηση ήρθε από το Λουξεμβούργο, όπου η διοίκηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) αποφάσισε την εκταμίευση 650 εκ.ευρώ για την κάλυψη της εθνικής συμμετοχής στα έργα.
Πηγές της τράπεζας ξεκαθαρίζουν ότι δεν πρόκειται για πρόσθετη χρηματοδότηση.
Έμπειρα στελέχη της ΕΤΕπ σημειώνουν, πάντως, ότι η ιστορία έχει δείξει πως, παρόλα τα προβλήματα, άπαξ και μπει και το νερό στο αυλάκι, τα πράγματα στις συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα προχωρούν. ''Πρωϊνή" Γρεβενών